dinsdag 1 mei 2012

Luka: clickertraining.

Het boek waarover ik het hier had, is eindelijk in de bus gevallen. Ik ben er dan ook onmiddellijk in beginnen lezen.
Eerste conclusie: Op de hondenschool gebruikte ze de clicker wel, maar het was geen clickertraining. Gewone traditionele training, met behulp van de clicker...
Ik heb me alvast voorgenomen om het onder de knie te krijgen zoals het hoort! Ik ben benieuwd...
Dat wil zeggen dat ik met positieve bekrachtiging ga werken en niet me correcties, af en toe mogen er wel eens 'brandjes geblust worden', zoals ze dat in het boek noemen. Wat wil zeggen, dat indien het niet anders kan, wel gecorrigeerd mag worden, maar ook enkel in noodgevallen.
Het moeilijkste gaat zijn om Bjorn daar van te overtuigen, als Luka iets ontdeugends doet wat niet mag, durft hij iets sneller dan ik zijn stem te verheffen... Hopelijk wil hij het boek lezen en gaat hij er dan in mee...


 Dan nu een kleine samenvatting van  de 4 geheimen van clickertraining:

1. timing
Het is belangrijk op het juist moment te clicken en beter iets te vroeg dan iets te laat. Iets wat ik sowieso al mis deed, ik click zo goed als altijd te laat. Iets waar ik goed op ga moeten trainen... Want oh ja, 't is niet alleen onze Luka die moet leren en oefenen. Ik wil een prima verzorger worden voor Luka en zou het ook fijn vinden als hij naar me luisterd en daar ga ik ook op moeten oefenen. Onze Luka is een slim bazeke, dus ik moet opletten dat we niet in een negatieve spiraal terecht komen. 1 waarbij hij iets ondeugend gaat doen, eug ik ga "zeuren" en hem als hij dan "eindelijk" luisterd, toch beloon, waardoor ik hem feitelijk beloon voor het ondeugends... Dus ik ga alvast oefenen op timing... En dat met een tennisbal... De bedoeling is juist op de moment dat de tennisbal de grond raakt of op zijn hoogste punt bereikt te clicken. En dat zowel met de clicker links als recht...

2. Criteria = wat moet Luka doen om de beloning te krijgen?
Ik ga een trainingsplan of een criteriaplan voor nieuwe oefeningen moeten leren opstellen en dit dan aan Luka moeten leren aan de hand van de 80% regel. Al de trucjes die hij kan zijn tot hiertoe op de "traditionele" manier aangeleerd, met behulp van een koekje in mijn hand en ook zonder echt stappenplan. Op de hondenschool leerde ze wel eerst de "houding" en dan pas het commando dat erbij hoort, maar ik wil sowieso de uitdaging aan gaan op het op deze andere manier te leren.

3. Beloningsgraad = hoe lang moet Luka voor een bekrachtiging werken?
De beloningsgraad hangt sterk samen met de criteria. Dus we beginne met een hoge beloningsgraad en bouwen die langzaam af, als Luka de oefening onder de knie heeft. Ik vermoed dat ik dit tot hiertoe te snel heb willen afbouwen... En ik denk dat ik een deel van zijn "eten" onder de vorm van die beloningen ga moeten geven, kwestie van hem niet te veel eten te geven... 'k Ga mezelf sowieso ook moeten drillen om snel de beloning na de click te kunnen geven, want daar ben ik ooit serieus mee aan't prutsen...

4. Kwaliteit van belonen = hoe "gek" is Luka op de beloning?
Deze is behoorlijk makkelijk. Want Luka eet graag en is daarom ook makkelijk te trainen.

Bij clickertraining is het in 'houding dwingen' aan de hand van een koekje voor de neus ook 'not done', tenzij alle andere manieren al geprobeerd zijn. Bij clickertraining zijn de belangrijkste manieren om 'trucjes' te leren:
  • het "vangen" van 'houdingen', 'bewegingen', door te clicken als ze zich per toeval voordoen.
  • "shapen", wat wil zeggen dat je een oefeningen gaat opsplitsen in hele kleine stapjes en dit stapje per stapje gaat "vangen". => Heel veel geduld hebben!!
  • met een "target", je gaat de hond eerst aanleren om het 'target' aan te raken en dan kan je aan de hand van de 'target' hem weer andere dingen laten doen... => dit is er eentje die ik zeker ga proberen, uiteindelijk is dit ongeveer hetzelfde principe dan met het koekje voor de neus, alleen ga je hem niet meer "verleiden" in een houding, maar gaat hij de houding aannemen om de 'target' te raken en zo een beloning te verdienen... Ik weet niet of het verschil duidelijk is, maar ik ben er eigenlijk wel helemaal in mee... (In ieder geval, onze Luka begint dit al door te hebben!!)

Wat kan onze Luka ondertussen (of toch zo ongeveer)?
Zit, Af (lig), Voet, Zit voor, Zit achter, Sta, Blijf, Wacht, Kom, Volg, Apport, Let op, Pootje, Ander pootje, Rol, Zoek, Vrij, Pieske doen, Kakske doen, Eet maar, Tandjes kijken, In uw kot, In uw bench, Op uw mat

In de nabije toekomst wil ik hem 'zit' en 'af' leren op afstand en wil ik hem ook 'Vast' en 'Los' tegoei leren, zodat de apport ook correct kan gebeuren. Ook wil ik hem de benamingen van speeltjes en ons, zodat hij weet wat hij moet zoeken, als hij het commando 'zoek' krijgt... Mooi zitten is hij ook aan't leren, we zijn er bijna... :) Ook wil ik bovenstaande commando's perfectioneren...

Alle ideeën voor leuke trucjes zijn welkom ;)



Oh ja, en onze Gust & Wilber zijn vorige week 1 jaar geworden!! Hiep hiep hoera!!


0 reacties:

Een reactie posten