zondag 13 mei 2012

Kaki A-lijn.

Nu ik het boek van Mme Zsazsa had aangeschaft en gelezen, had ik serieus veel goesting om in de rokjes te vliegen. 'k Kon niet wachten tot ik een stapel blinde ritsen had aangeschaft en besliste dan maar een zichtbare rits te gebruiken en dan wel op de zichbare manier. 'k Had nog een lap kaki linnen stof, een bruine rits en bruin biaislint liggen die ik op het stoffenspektakel van de kringloopwinkel op de kop had getikt. Het plan was om dit biaislint te gebruiken om de onderkant af te werken, maar ook om er een paspel van te maken en die tussen het plat stuk en het rokdeel te steken. Dat was dan wel buiten het touwtje gerekend dat ik nodig had om de paspel te maken, want ik vond in eerste instantie geen bruikbaar touwtje, doeme toch!
Toch de patronen en de stof al geknipt, zeker van m'n stuk dat ik daar wel een oplossing voor zou vinden. En beslist dat ik ook een voering wou, deze heb ik gemaakt van baalkatoen, dit was het enige stofje dat ik liggen had, dat groot genoeg was en hiervoor kon dienen...

De dag erop heb ik heel de dag lopen nadenken hoe ik mijn paspel-probleem kon oplossen... Zou het geen paspel worden? Of toch maar naar de winkel rijden? Had ik nu echt geen touw liggen dat er voor kon dienen? Ff opgezocht op het wijde web wat voor touw je kon gebruiken in je paspel. Toen ik opeens macramé-touw zag staan, ging er een lichtje branden. Had ik dat vroeger niet bewaard onder mijn bed? En waren de dingen die onder mijn bed lagen niet door ons moeke in een grote doos gestoken die ik dan mee naar hier thuis genomen heb? En is die doos niet op het zoldertje beland? Ik dus 's avonds op het zoldertje gekropen en ja hoor, daar stond die doos en jawel hoor, daar zat het macramé-touw in!! Ziet ge wel dat ik dat "ooit" nog wel eens kon gebruiken, nu dus! Jeej, nu kon ik toch zelf die paspel maken!! Op't einde van die avond lag daar een paspel klaar, waarmee ik de dag erop meteen aan de slag kon!

De paspel zit er niet 100% perfect in (je ziet hier en daar een beetje stiksel), maar'k ben er verdomd fier op... Vooral toen Bjorn vroeg: "Heb je dat zelf gemaakt of was dat al zo??"

De rits heb ik eerst afgespeld op de naad (zodat ik wist hoe ver ik de naad moest open laten), daarna heb ik de voering aan de stof genaaid. Zo had ik de opening waar ik de rits zo kon opnaaien.

Heb boordje aan de onderkant was ook nog een uitdaging, omdat het biaislint niet erg breed was, maar buiten een klein uitschietertje aan de zijkant is ook het boordje redelijk goed gelukt.




'k Had hem precies beter eerst nog eens
gestreken. Linnen is natuurlijk wel heel
kreukelig.

'k



















De eerste keer dat ik hem aan had vond ik hem aan de onderkant nogal breed uitvallen, maar dat kan er ook wel mee te maken hebben dat ik kokerrokken en rechte rokken gewoon ben en dan is't gewoon een kwestie van wennen... Dit rokje flatteert in ieder geval meer dan dit...

0 reacties:

Een reactie posten