vrijdag 9 december 2011

Tuinontwerp: brainstorm.

De afbraak/het opruimen van de tuin is nog niet klaar, maar ik ben al aan't mijmeren over hoe de tuin moet worden.

Ik heb de vorige maanden een introductiecursus permacultuur gevolgd bij een hele toffe madam. Zij heeft mij helemaal kunnen overtuigen en prikkelen (al was ik al behoorlijk overtuigd voor het volgen van de cursus). Ik wil mijn tuin ook op deze manier ontwerpen.

Ik wil dat mijn tuin gaat kunnen omschreven worden als:

  • een kringlooptuin
  • een eetbare tuin
  • een wilde tuin/bostuin
  • een onderhoudsarme tuin
  • een ecologische tuin
  • een permacultuur tuin
  • ...
En ik wil dat mijn tuin volgende functies gaat vervullen:
  • ontspanning
  • privacy
  • voorzien in groenten, fruit & kruiden voor ons
  • voorzien in voedsel, schuilplaats voor vogels, insecten en andere bezoekers van onze tuin
  • speelterrein voor Luka, Gust e Wilber
  • ...
En volgende zaken mogen/moeten aanwezig zijn:
  • terras met pergola
  • vuurplaats
  • kruidenspiraal
  • compostplaats
  • een insectenhotel
  • een vogelvoederplaats voor in de winter
  • plaats waar ik een droogmolen kan zetten
  • buiten & binnenhok voor Luka
  • water
  • serre
  • ...
Als ik die opsomming lees, vraag ik mij af of onze tuin wel groot genoeg gaat zijn...

Ik heb een klein jaartje terug (voor ik met de permacultuurcursus begon) een overzichtje gemaakt en daar ben ik nog altijd redelijk tevreden over, alleen is ons gezinnetje uitgebreid in tussentijd met onze Luka, Gust en Wilber (een hond en 2 katten n.v.d.r.) en moet zij buiten ook een plaatje krijgen natuurlijk.
Sorry voor de slechte kwaliteit, heb het in 2x moeten inscannen.
Voor groter formaat op afbeelding klikken.


0 reacties:

Een reactie posten