dinsdag 20 december 2011

Bloemetjestuniek: De stof knippen.

Dit vind ik misschien wel het meest enge van alles, want als ik hier iets mis doe, gaat het moeilijk te herstellen zijn... De patronen zijn al uitgekinpt.

't Moeilijkste vond ik om m'n stof mooi recht te krijgen.  'k Heb de stof op tafel gelegd en'k heb de stofrichting evenwijdig met de tafel proberen leggen (met de nadruk op proberen), en bij het plooien heb ik ook niet te veel op de zijkanten gelet, maar op de stofrichting. Omdat de stof nogal soepel en redelijk licht is, verschoof het wel redelijk gemakkelijk :s (Alle tips om dit goed te doen zijn welkom!) 'k weet niet of het me helemaal gelukt is, indien het toch scheef is, hoop ik dat je het uiteindelijk niet te hard gaat zien. De stof stretcht een beetje en'k heb een beetje schrik dat als het niet perfect recht is, het kleedje scheef gaat trekken ... In ieder geval, als het zo zou zijn, weet ik dat ik er in't vervolg, nog meer tijd in moet steken om die stof recht te krijgen!

Nu ja, de patronen op de stof gespeld en dan eens diep ademhalen en knippen maar. 'k Heb totaal het legpatroon in het boekje niet gevolgd. Ik had geluk dat dit stukje stof groter was dan aangegeven in de beschrijving en in het legpatroon lagen alle patronen volledig, terwijl ik allemaal halve patronen had, ik wist niet hoe ik het anders moest aanpakken dan toch de stof dubbel te nemen en zo de patronen over te nemen...


Nu  de tekens enzo nog overbrengen: omdat het mijn eerste keer is, heb ik voor de zekerheid ook de stiklijn op bepaalde plaatsen proberen over te nemen (de hoeken en waar er bochten zijn. 'k Heb het doorgelust met een dubbele draad (zoals beschreven staat in m'n handboek) en in 2 kleuren wit voor de naad en geel voor de tekens. Voorlopig ben ik blij dat ik de zomen bij op het patroonpapier getekend heb, want het lijkt me een heel gedoe om dat op de stof over te tekenen en'k kan me al inbeelden dat je dan wil beginnen met naaien en dat dan de lijnen al niet meer volledig zichtbaar zijn (ofwel heb ik gewoon een heel slecht stofpotlood)

'k Heb de naadband ondertussen ook in de schoudernaad en hals, dus nu kan ik aan't stikken beginnen spannend. De moeilijkheid zit hier in het detail aan de hals, maar dit staat stap voor stap uitgelegd, dus hopelijk lukt dat ook...

0 reacties:

Een reactie posten