maandag 21 januari 2013

Josefien gepimpt.

Wie is Josefien? Awel, dat is mijn naaimachine!

Ik ben al lang van plan om een speldenkussen te maken. Momenteel heb ik een magnetisch speldenkussen:
Vooral ook handig als heel je doos speldjes op de grond valt. Maar ik heb ergens gelezen (ik weet niet meer waar) dat de magneet een elektronisch naaimachine in de war kan brengen. Omdat dat niet mijn plan was, ging ik op zoek naar speldenkussen op pinterest. Daar vond ik dit exemplaar:
Maar ik zag ook dit exemplaar:
Josefien heeft dan wel een mesje, maar'k knip mijn draadjes toch liever door met m'n borduurschaartje. En om 1 of andere manier moet ik dat altijd zoeken als ik aan't naaien ben. 
Heel mijn zijkant is toch vrij, dus ik bedacht dat ik genoeg ruimte had om een speldenkussen en zakjes te maken om mijn schaartje en tornmesje in op te bergen, zodat ik die steeds bij de hand heb. Voor mijn draadjes weg te gooien heb ik toch al een pot  langs Josefien staan, zodat ik ze daar onmiddellijk kan ingooien, dus dat zakje had ik niet nodig.
Met de 2 bovenstaande in m'n hoofd, ontwierp ik dus zelf een speldenkussen/organisertje voor op mijn naaimachine.

Ik mat de hoogte en de breedte die ik wou (12,5 x10,5 cm), telde bij de hoogte, de hoogte van de zakjes op (6,5cm), verdubbelde dit en telde voor elke kant 1cm naadwaarde bij => Ik begon dus met een lapje stof van 14,5cm x 36cm. Ik plakte er een laag vlieseline tegen en plooide het dubbel. Omdat ik het wilde bevestigen met 2 elastieken, spelde ik deze ook al vast (op de foto links) op de juiste plaats (bovenaan 1 cm van de rand, onderaan de afstand van de zakjes)
Ik naaide de lange kanten dicht en draaide de stof goed:
Dan plooide ik de naad aan de bovenkant naar binnen en plooide het zakje zoals het moest komen en keek waar de velcro om achteraf het speldenkussen mee te  bevestigen moest komen en stikte deze vast (met het zakje terug opengeplooid). Daarna stikte ik smal rond de rand:
Ik keek daarna waar ik wou dat  mijn zakjes kwamen en stikte deze door.
Het speldenkussentje wou ik 5x10cm hebben, dus ik knipte 2 lapjes van 7 x 12cm
Op 1 lapje stikte ik de velcro vast:
Ik legde de 2 goeie kanten op elkaar en stikte rond.en hield hierbij een opening van iets meer dan 2 cm. Ik knipte de hoekjes bij en keerde het speldenkussen naar de goeie kant.

Daarna moest ik het enkel nog vullen en daarna de opening dichtnaaien:

Om de elastiek aan de andere kant te bevestigen, maakte ik er 2 knippers aan en klaar is kees. 
Vanaf nu heb ik m'n schaartje en tornmesje altijd bij de hand en kan ik mijn magnetisch speldenkussen uit de buurt van Josefien houden. Helemaal blij!



2 reacties: