zondag 27 januari 2013

Jasmine.

Zoals eerder al vermeld het ik sinds kort een aantal Colette patroontjes in m'n collectie. Ze stonden al een tijdje op m'n verlanglijstje en met de opening van het stoffenhuis, een nieuwe stoffenwinkel in Bree, heb ik me meteen enkele aangeschaft.

 Ik begon met de 'Jasmine', vooral omdat dit een beginner patroon is en ik toch nog eerder een beginner ben dan gevorderd :)
Eerst en vooral wil ik iets vertellen over de patronen. Het patroontje zit in een kartonnen kaftje waaraan een boekje met instructies vast zitten. Het patroon is op patroonpapier gedrukt en het papier is zo dun dat ik schrik had om het te scheuren. Ik denk dat het in feite de bedoeling was om dit patroon gewoon uit dit papier te knippen, maar ik doe dit niet, omdat het patroon dan voor een groot stuk onbruikbaar wordt, vooral als je het achteraf nog eens in een andere maat wil overmaken. Ook was het patroon nadat ik alles had overgenomen, moeilijk terug op te plooien, vooral ook omdat het oorspronkelijk een beetje schots en scheef opgeplooid zat. M.a.w Ik had het patroon zelf liever op een iets dikker papier gezien. Voor de rest niets meer dan lof over deze patronen.Aan de hand van tekeningen en een uitleg wordt alles duidelijk uitgelegd. De uitleg is in een duidelijk engels geschreven en er staan kadertjes met extra info, achteraan staat er ook nog een verklarende woordenlijst.

En als kers op de taart, gaat een gedeelte van de opbrengst naar dierenwelzijn!! Dit is voor mij een reden extra om nog van deze patronen te kopen en er niks mee in te zitten om hier iets meer voor te geven..


Ik nam m'n maten in inches, want in amerika doen ze dat ook en dus op het patroon staan de maten ook in amerikaanse maten. Ik maakte maatje 2, de mouwen van versie 2 en de strik van versie 1.
Ik gebruikte een vintage stofje dat ik gekocht heb op kapaza. Volgens mij is het een oud laken of iets dergelijks, want er waren stukken stof die toch al een beetje verduurd waren. Het nadeel van 2de-hands te kopen zekers, je koopt een beetje een kat in een zak. Gelukkig was de lap groot genoeg en had ik voldoende goede stukken om de jasmine te maken.
Bjorn vind het stofje absoluut niet mooi, een beetje te oma-achtig zei hij. Ik vind het eigenlijk wel iets hebben... Alleen, ik sta absoluut niet met wit, ik ben daar veel te bleek voor en dat wit doet daar niet veel goeds aan... Ik ben nu aan't twijfelen om het eventueel te verven in een iets warmere kleur, maar weet nog niet goed welke kleur en heb een beetje schrik wat het gaat doen met het patroontje.
Het model vind ik echter wel geweldig. Het past mooi aan en dat zonder knopjes, rits of iets dergelijks. Bjorn vond dat ik het in een "sjieker" stofje moest maken, want het model vond hij in ieder geval ook leuk.
 De halslijn vind ik echt super, mooi wijdt bovenaan en met een leuke strik. Het lusje uit het patroon (waarin de strik zit) was veel te smal, ik kreeg het helemaal niet gekeerd na het genaaid te hebben. (uiteindelijk heb ik het wel gekeerd gekregen met een fijne haaknaald, maar toen was de stof helemaal kapot :s) Dus vond ik er niks beters op dan het lusje dubbel zo breed te maken. Dit is uiteindelijk heel goed uitgedraaid, want nu kan ik de strikken er gewoon doorhalen en moet ik de strik niet te strikken... 
De mouwen vind ik een leuke lengte hebben en het hoekje uit de manchet vind ik een mooi detail. De manchette is trouwens met de hand vast genaaid aan de binnenkant. Ik haatte het vroeger om iets met de hand vast te naaien, maar ik begin het wel fijn te vinden, zo lang ik het op m'n gemakje kan doen.
Met andere woorde, ik ben er best tevreden over.

Ik maakte met hetzelfde stofje ook nog een naaldenkussentje voor rond m'n pols. Ik gebruikte hiervoor dit patroon.

Noot aan mezelf: Als ik nog eens een cirkel moet naaien, teken ik die best uit op de stof, zodat ik op een lijn kan stikken. Om 1 of andere manier lukt het me niet om anders een mooie cirkel te stikken :s
Ik het 2 streepjes velcro gebruikt, omdat ik hem ook over m'n trui aan kan. Aan de andere kant maakte ik de velcro in de andere richting... 


1 reacties:

  1. Oh wat mooi, het shirtje én het speldenkussentje en erg leuk stofje :-) Ik heb hier ook nog twee patronen liggen van Colette, maar nog niet mee gestart ;-)

    BeantwoordenVerwijderen