maandag 30 januari 2012

kleine hondjes worden groot.

Geheel onverwacht was het vorige woensdag examen van de puppyklas. In mijn agenda stond dat het zondag was, dus ik dacht woensdag nog ne keer te kunnen oefenen. Niet dat het nodig was, want onze Luka kon alle oefeningen sinds 2 maanden perfect. Normaal had hij vorige maand al examen mogen doen, want dat mag vanaf 5 maanden, maar toen was er geen examen omdat het nieuwjaar was. Behoorlijk stom voor ons, want wij verveelden ons al als de pest in de puppyklas. Bij ons in de hondenschool oefenen de pups bijna een heel uur lang, met af en toe eens ff spelen met het baasje aan de lijn. Dit terwijl ze zeggen dat je thuis maximaal 10 minuten met je pup mag oefenen. Hier deden ze 10 minuten per oefening! Ik wou hem niet overoefenen, dus na 3tot5 x de oefening gedaan te hebben, hield ik het wel voor bekeken en dan maar wachten. Ik kreeg het dan op m'n systeem omdat het zo lang duurt en onze Luka ook... Met als gevolg dat hij vervelend begon te doen en dan komen de trainers mij zeggen/tonen hoe ik dat moet oplossen. Maar meestal stopt hij dan bijna onmiddellijk, tot na de volgende oefening, pfft. En't ergste is, ze zeggen altijd iets anders.

Woensdag was het dus examen, ik schoot meteen vol zenuwen "Oh nee, stel dat hij z'n kuren krijgt en ik hem niet kalm krijg voor de oefeningen". En jawel, al snel was hij in z'n lits aan't bijten, over de grond aan't rollen, in mijn broek aan't bijten,... kortom vervelend aan't doen. Iets wat hij enkel op de hondenschool op die manier doet en omdat ik niet van de meest zelfverzekerde personen ben, heb ik het altijd heel moeilijk om hem dan te corrigeren en terug rustig te krijgen. Omdat hij het enkel ginder doet (en de trainers altijd "komen helpen"), kan ik er hier thuis ook niet op oefenen. 't Stomme is dat ik weet dat het komt omdat ik me thuis op m'n gemak voel en dan geen probleem heb om hem in de hand te houden, enkel als er anderen mee kijken lukt het niet, omdat ik dan begin te twijfelen in mezelf of me opzenuw.  Dus wat had ik dan verwacht?! Hij voelde m'n zenuwen natuurlijk aan...
MAAR ik wist dat hij z'n oefeningen perfect kan, zelfs zonder de hulpmiddeltjes die in de puppyklas nog mogen en als we die oefeningen doen, heb ik wel genoeg zelfvertrouwen, waardoor onze Luka bijna nooit faalt. We waren bij elke oefening als laatste aan de beurt en ik zag bij elke oefening wel een aantal andere begeleiders met hun hondjes sukkelen en dacht dan "we zullen ze eens laten zien hoe het moet". En zoals ik had gehoopt, deed hij al zijn oefeningen perfect!

  • *zit* was helemaal geen probleem 
  • *let op* ook niet, en dat terwijl de hond langs ons terwijl heel vervelend aan't doen was
  • *af* (of lig) deed hij ook perfect, al kreeg ik de opmerking dat ik niet met gebaren mocht werken, ik wil namelijk dat hij ook gebarentaal verstaat, indien ik hij ver weg is of indien we op een rumoerige plaats of juist een heel stille plaats zijn, kan ik dan toch commando's geven. Maar hij deed de oefening evenzeer zonder gebaar en zonder het snoepje voor de neus dat nog mocht gebruikt worden in de puppyklas
  • *volg* was blijkbaar voor de meeste een moeilijke oefening, wij waren de enige die deze perfect hebben uitgevoerd, ik denk dat de rest geluk had dat we laatst moesten, haha...
  • Als laatste het oproepen, hier hebben we nooit een probleem gehad, dus nu ook niet :)
Alle pups die examen deden waren er uiteindelijke door. Ze zijn heel soepel geweest naar mijn mening. Ik ben wel bevooroordeeld, maar'k vind dat onze Luka het het beste heeft gedaan, wij zijn voor zover ik gezien heb de enige die geen van de oefeningen 2 x hebben moeten doen en zonder problemen alle punten hebben behaald. Ik ben dan ook super fier op Luka!!

Nu woensdag mogen we dan dus eindelijk naar de voorbereidende A. 'k Heb daarvan de oefeningen gezien die ze daar moeten kunnen en het grootste deel van die oefeningen kan hij ook al. 'k Weet alleen niet of er ook hier een leeftijd op staat om examen te doen om naar de A klas te gaan... En hij kan natuurlijk ook serieuze puberkuren krijgen. Maar'k kijk er naar uit om met hem aan de slag te gaan met de toch nog nieuwe oefeningen en ik hoop ten zeerste dat deze klas iets vlotter gaat en minder saaie wacht momenten heeft... Of dat ik genoeg zelfvertrouwen heb en me niet opzenuw, zodat onze Luka "zijn kuren" niet krijgt :) 



2 reacties:

  1. Leuk verhaal, nog zulke ! Ik lees dat graag :) Super van Luka, maar dat heb je wel met Goldens he, een enorme will tot please. Ik herken wel je probleem van verveling tijdens de les. Bij ons net hetzelfde, dat uur dat duurde zo lang, en hij kende de oefeningen al lang, dus verveling en een ambetant hondje. Ook de opmerkingen van de begeleiders, hij moet dit zo, hij zit scheef, geen gevaren gebruiken... Heb ik ook meegemaakt en dat frustreerde mij enorm. Ben gestopt met de hondenschool, hij ken de basis commando's en dat hij daar trappen leert lopen enzoverder hoeft voor mij niet. Het belangrijkste is dat hij zijn basis kent. Alhoewel hij nu in zijn puberteit soms echt doofstom en koppig niet wil doen wat ik vraag :S
    Anyway, Luka is ne ferme jongen geworden. Dat word ne knappe bink ! Groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Wordt idd ne knappe bink hé!! :)
      'k Ben blij dat ik niet de enige ben met het probleem van de verveling tijdens de lessen, al die andere hondjes lijken altijd zo braaf... Nu ja, mijn plan is om toch zo lang mogelijk hondenschool te blijven volgen, maar wedstrijden enzo ben ik sowieso niet van plan, dus dan houdt het sowieso op. Maar als de verveling blijft, dan zal'k ook niet blijven gaan, dan leer ik het hem zelf wel, hij leert toch makkelijk... Ja, die pubertijd daar heb ik ook nog schrik voor...

      Verwijderen