vrijdag 20 januari 2012

eerste optie adoptie

1 van mijn voornemens was om dit jaar terug wat acties mee te doen met Bite Back, dat is er in heel 2011 niet 1x van gekomen en dat vind ik schandalig! Toen ze mij vroegen of ik mee wou helpen met de actie eerste optie adoptie, heb ik na het checken van m'n agenda ook meteen ingestemd.




Zaterdag, 21 januari, zal 'eerste optie adoptie' voor de eerste keer een stand hebben staan op de grote markt in Genk. We gaan daar een bewustwordingsactie doen en flyeren. Ik zal er samen met 2 bite-back-collega's en nog een paar mensen van het asiel van Genk staan. We gaan er mensen die een hond of kat in hun leven willen, proberen te overhalen om eerst adoptie te overwegen.



Waarom vind ik deze actie belangrijk?


Ik snap wel dat mensen een voorkeur voor een bepaald ras hebben. Meestal omdat ze er zo leuk, mooi, stoer, schattig,... utizien, maar ook om bepaalde karaktertrekken eigen aan het ras. Ik snap ook nog wel dat mensen liever een  pup/kitten in huis willen halen, want dan zorg je zelf  voor de opvoeding. 


Waarom adopteren? Wel, op die manier geef je een dier dat er al is en dat door ongelukkige omstandigheden in het asiel is terecht gekomen een beter leven. De mensen in het asiel kennen deze dieren en weten dus hoe ze zijn en wat hun karakter is, waardoor je samen met hen op zoek kan gaan naar het ideale huisdier. Zij kunnen je bij staan met raad en daad en je een hoop tips mee geven. Dit is sowieso een voordeel ten opzichte van een pup, daarvan weet je moeilijk op't voorhand wat zijn karakter gaat zijn. Ook hebben de meeste honden al wel 1 of andere opvoeding gehad, wat het makkelijker maakt om met hen aan de slag te gaan. Ik ben er trouwens van overtuigd dat je een iets oudere hond ook nog kan "vormen", zodat hij helemaal in je roedel past. Ook in't asiel vind je nog pups, die niet uit het nest verkocht zijn.
Nog een voordeel is dat een asieldier vooraf volledig is onderzocht door een dierenarts, al zijn nodige inentingen heeft gehad en ge-chipt is. Katten worden ook (vanaf 4 maanden) gecastreerd/gesteriliseerd. En inderdaad in een asiel moet je ook betalen voor een huisdier, maar dit is zonder winstoogmerk, deze bijdrage is nodig om het asiel draaiende te houden.





Indien je adoptie dan toch echt niks vindt of je vindt in het asiel geen huisdier dat de perfecte match voor je gezin is en je kan niet wachten op dat perfecte huisdier, zorg er dan op z'n minst voor dat je huisdier niet bij een broodfokker of grootwinkel haalt!! Meer info hieromtrent: broodfok.be
Om eerlijk te zijn, ik vind dat elke kweker geld verdient op kap van zijn huisdier en er is dan idd nog wel een héél groot verschil in de omstandigheden, maar het blijft een levend wezen verkopen. Trouwens een kweker (ook die maar eens af en toe een nestje heeft) die heel zijn nest niet verkocht krijgt binnen een bepaalde periode, verkoopt deze "rest" dikwijls ook gewoon aan een dierenwinkel of dierenhandelaar, zodat hij er toch nog geld uit kan slaan. Er zullen er waarschijnlijk ook zijn die deze "rest" dan naar't asiel brengen, dit is nog de beste optie veronderstel ik, mits je dan zeker bent dat deze huisdieren niet doorverkocht worden aan proefdiercentrums...
Ik, als anti-speciesist, vind dat ongeveer hetzelfde als mensenhandel. In dat opzicht is een dierenasiel een weeshuis, waaruit je een dier kan adopteren...




Mijn gezinnetje komt niet uit het asiel, maar ze zijn wel geadopteerd.
Gust en Wilber zijn de zoontjes van de kat van mijn tante... Poesie (de mama van Gust en Wilber) was per ongeluk zwanger geraakt => een nestje van 3 kittens waren het gevolg. Niño is bij mijn nicht gaan wonen en wij hebben Gust en Wilber in huis gehaald. Er worden zo veel ongewenste nestjes geboren dat het moeilijk is om iemand te vinden die zo nog een katje wil. Ze smijten er u als het ware de kop mee in, met als gevolg dat er ook veel kittens in het asiel belanden. Ondertussen is Poesie wel gesteriliseerd.
Onze Luka hebben we via via van een koppel in scheiding geadopteerd. Hij was toen 3 maanden, ze hadden hem zelf nog maar een maand, maar door de veranderde gezinssituatie was het niet meer mogelijk om voor Luka te zorgen.

0 reacties:

Een reactie posten