woensdag 19 februari 2014

Strapless: de start.


Mijn broer gaat trouwen en daar hoort natuurlijk een heus trouwfeest bij. En als't feest is, dan wil je er op je best uit zien. En ik hoop dat dat gaat lukken, want ik maak m'n jurk zelf.

Ik begon dus te brainstormen en hakte al een paar knopen door...

Het patroon waarmee ik vertrek is Simplicity 4070


Eerst en vooral ben ik begonnen met een muslin voor het bovenstukje. Ik heb eerst het patroon aangepast. Bij het passen van de muslin heb ik alle naden (behalve de ritsnaad) een halve centimeter in moeten nemen en bovenkant vooraan ietsje meer. Ook moet het iets ingekort worden.


Op mezelf past het bovenstukje nog iets beter. De zijnaad loopt bij de paspop een beetje schuin, bij mezelf loopt deze wel mooi recht.

In de tussentijd heb ik de craftsy klas "Sew Retro Perfect Bombshell Dress" van Gretchen Hirsch aangeschaft. De technieken gebruikt in deze online lessen kan ik goed gebruiken voor mijn strapless jurkje. De eigenlijke bombshell dress ga ik achteraf dan nog wel eens maken.  Ik heb de lessen in 1 ruk uitgezien, nu ja, toch bijna. En'k heb al super veel bijgeleerd.
Weet er trouwens iemand waar ik in de buurt metalen spiraal baleinen vindt? Of iemand dit al online besteld? Zo ja, waar?


De stof staat ook al vast. Het is een dieprood satijn geworden, waarover ik in eenzelfde kleur een chiffon wil over draperen. De stoffen haalde ik in Eindhoven bij het Smitje. 



Ik ga versie E gebruiken als basis, wat wil zeggen dat ik de jurk op deze manier in het satijn wil maken. Eerst heb ik nog getwijfeld om een recht rokdeel te maken, maar van dat idee ben ik afgestapt. 

Ik ben er enkel nog niet uit hoe ik de chiffon erover gedrappeerd wil. Hier enkele ontwerpjes



Bij de ontwerpjes zie je dat ik met het idee van een rechte rok speelde. Ik heb dit natuurlijk niet helemaal zelf verzonnen, maar haalde m'n inspiratie op internet. M'n moodboard:

Bron: het wijde web...
Ik wil wel strapless gaan, ik speel nog een beetje met het idee de chiffon toch ook over m'n schouders te draperen, wat denken jullie?

Ik denk dat ik al mijn moed ga verzamelen om de basis al uit te knippen en dit vervolgens gedeeltelijk in elkaar te zetten, zodat ik dan kan gaan spelen met de chiffon... 


0 reacties:

Een reactie posten